Wat is dry needling?

Dry needling is een effectieve techniek voor de behandeling van spierpijnen en spiergerelateerde klachten. De behandeling kenmerkt zich door het inbrengen van speciale fijne naaldjes op specifieke plaatsen, de zogenaamde triggerpoints of spierknopen, in onderliggend spierweefsel. Het doel van de behandeling is het wegnemen of verlichten van pijn.

Letterlijk vertaald betekent Dry Needling: Het gebruik van een "droge"naald. Er gaan namelijk geen vloeistoffen door de naald, zoals bij een injectie van een arts. Dry-needling wordt uitgevoerd met acupunctuurnaalden die in de zogenaamde triggerpoins van de patiënt gevonden worden ingezet.

Wat zijn triggerpoints?

Een triggerpoint kun je vergelijken met een pijnlijke knoop in een toch al verkrampte spier. Als je op zo’n pijnlijke spierknoop drukt, kan die vaak een pijnlijke uitstraling geven in het lichaam. Zo kan een pijnlijke spier in de rug uitstraling naar het been veroorzaken. Deze pijn pakken we aan door het triggerpoint te behandelen.

Ontspanning & aanspanning

Na de behandeling kan de spier weer ontspannen, maar ook weer een gezonde aanspanning leveren. De dry needling behandeling leidt vaak tot een directe pijnvermindering. De spierspanning neemt voelbaar af en de beweeglijkheid neemt toe. Bovendien is de doorbloeding van de spier aanzienlijk verbeterd.

Bijwerkingen dry needling behandeling

Als de spierverharding wordt aangeprikt, kan het zijn dat de spier kort aanspant. Dit geeft een soort krampgevoel en kan gepaard gaan met wat locale pijn. Daarna ontspant de spier zich meestal direct. Het inbrengen van het naaldje voelt u niet.

Verschil tussen dry needling en acupunctuur

Dry needling is niet vergelijkbaar met acupunctuur. Bij acupunctuur behandelt men de meridianen, de energiebanen. Bij dry needling wordt de spier aangepakt die de directe pijn en eventuele uitstralingspijn veroorzaakt.

Voor meer informatie en gedetailleerde uitleg over dry needling, kunt u ook tercht op de site van de NVDN.

Dry Needling bij Fysiotherapie SanTwee

Heeft u nog vragen of denkt u dat Dry Needling voor u interessant kan zijn? Neem dan contact met ons op via het formulier op Contactpagina Fysiotherapie Santwee of bel ons op 023-5354580.

Op onze praktijk zijn vier collega's die dry-needling toepassen in hun behandeling: Anieke van Leeuwen-Aarts, Daan Nijboer, Joris Schlötz en Pascal Verheul.